Tony a Maureen

Poznali se na lavičce v londýnském Regent’s Parku a o rok později se vzali. Na své svatební cestě se rozhodli vyzkoušet to, co za možné pokládal jen málokdo: po souši přejet Evropu a Asii směrem do Austrálie. Stálo je to několik měsíců a všechny peníze, které měli, ale zvládli to. Když vše skončilo, těžko mohli být víc zruinovaní… a šťastní.

Tony a Maureen

Byl to příliš úchvatný zážitek, aby si jej nechali pro sebe. Hned po návratu ze své velké cesty v roce 1972 usedli Tony a Maureen ke svému kuchyňskému stolu a začali třídit zápisky z cest. A tak vznikl první průvodce řady Lonely Planet – Across Asia on the Cheap (Levně přes Asii). Xeroxovaný čtyřiadvacetistránkový sešitek pak po večerech svorkovali, aby ho druhý den mohli nabízet po sydneyských knihkupectvích. Zájem byl k jejich překvapení tak velký, že se ho nakonec rozhodli vydat knižně. Více než seznamem památek a historických faktů byl „praktickou kuchařkou“, jak s minimem prostředků přežít v neznámé zemi a vidět z ní maximum. 

Po prvních výtiscích se v obchodech jen zaprášilo, během týdne se knihy prodalo 1500 výtisků. Lonely Planet byla na světě.

Osmnáct měsíců nato vznikl v zapadlém hotelu v Singapuru druhý titul Southeast Asia on a Shoestring (Jihovýchodní Asií za babku). Podle charakteristického obalu začal být nazýván „žlutou biblí“, dodnes se ho prodalo ve dvanácti vydáních přes milion a půl výtisků.

Úspěch jejich prvotního počinu inspiroval Wheelerovy k napsání dalších průvodců po Indii, Austrálii, Nepálu a dalších regionech.

A teď rychle přeskočíme čtyřicet let. Nakladatelství Lonely Planet se stalo celosvětově oblíbenou značkou s roční produkcí více než 120 milionů knih tištěných v 11 jazycích. Nakladatelství má dnes pobočky ve Franklinu,  Melbourne, Londýně, Oaklandu, Pekingu a Dillí a pracuje pro ni přes 400 zaměstnanců a 200 autorů.

Lonely Planet se stále řídí krédem, které se objevilo v Across Asia on the Cheap: „Musíš se rozhodnout, kam se vydat, a tím máš to nejtěžší za sebou. Tak jen do toho!“ 

Příběh Svojtka & Co.

Po vysoké nejdříve Václav Svojtka vyučoval hru na kytaru, jeho žena Mirka byla trenérkou jazzgymnastiky. Později nastoupil Václav do nakladatelství Merkur, kde ho zastihl i rok 1989. Hranice se otevřely a s tím i šance navštívit největší veletrh knih ve Frankfurtu, kde ho nadchly krásné obrazové publikace všeho druhu. Něco takového v tehdejším Československu nebylo k mání, a tak se je zkusil prosadit je do nabídky Merkuru. Jenže zkostnatělé vedení takové myšlence nebylo vůbec nakloněno.

Proto se rozhodl zkusit to na vlastní pěst a v roce 1990 s kolegou Janem Vašutem založili nakladatelství Svojtka a Vašut. Vydávali řadu malých sešitových kuchařek, která byla na poměry začátku 90. let velmi moderní. Obě rodiny spolupracovaly – všichni společně vypisovali složenky, balili dobírky, vozili balíky na poštu, psali a testovali recepty… O víkendech se navíc jejich kuchyně měnily ve fotografické ateliéry, kde kamarád fotograf dokumentoval výsledné pokrmy. První výtisky rozváželi půjčenými škodovkami do novinových stánků a knihkupectví.

Na vyprahlém polistopadovém trhu knížky rychle mizely ze stánků, takže se podařilo splatit nemalou první fakturu za jejich tisk. A bylo možné pokračovat. Nakonec se prvního titulu nakladatelství prodalo přes 100 tisíc kusů.

V průběhu let se Václav osamostatnil a vzniklo rodinné nakladatelství Svojtka & Co., do kterého přešla velká část spolupracovníků. A ta v něm statečně setrvává dodnes. Ve firmě navíc pracují i obě dcery.

 

Za více než dvě desetiletí si nakladatelství vytvořilo pevné vazby s většinou světových nakladatelství a vydalo tisíce titulů v oboru non fiction literatury. V Česku a na Slovensku je Svojtka & Co. jedním z největších vydavatelů dětských knih a obrazových publikací nejrůznějšího tematického zaměření, jejichž kompletní nabídku najdete na www.svojtka.cz a www.svojtka.sk. Nakladatelství vydává knihy bez čerpání jakýchkoli dotací a grantů.

Od roku 2001 vlastní nakladatelství licenci také na světoznámé průvodce Lonely Planet. Po celou tu dobu se česká edice tištěných průvodců těší na tuzemském trhu obrovskému zájmu všech, pro které je cestování tou správnou životní filozofií. A úspěch zaznamenala česká edice Lonely Planet i v mnoha mezinárodních kartografických soutěžích. Po obrovském úsilí a mnoha peripetiích dosáhlo nakladatelství dalšího úspěchu – v roce 2015 spustilo pro české cestovatele specializovaný web www.lonelyplanet.cz. Tvrdou práci a velké nasazení všech zúčastněných tak vystřídala úleva a radost. Vývoj webových stránek zabral tři měsíce a jsou ryze českým produktem – vznikly ve spolupráci s agenturou Symbio Digital. Také e-shop běží na ryze české platformě Shoptet. Manželé Svojtkovi se totiž s agenturou Symbio Digital jednohlasně shodli na tom, že nechtějí pouze kopírovat něco, co už ve světě existuje, ale chtějí vytvořit něco svého, originálního a lepšího. Hned od svého spuštění se český web zařadil mezi nejlepší lokální verze, a to včetně takových trhů, jako jsou Německo nebo Francie. Klíčová je a vždycky bude maximální přehlednost českého webu, orientaci na jeho stránkách usnadňuje i fakt, že není zahlcen reklamními sděleními. Nové zážitky tak mají všichni čeští dobrodruzi a cestovatelé doslova na dosah ruky!