Dech beroucí krajina, hory do všech stran, rýžová políčka kam oko dohlédne, všudypřítomné úsměvy lidí z etnických menšin a především nezapomenutelný zážitek nejen pro nadšené motorkáře. Řeč je o zhruba 400km dlouhém extrémním okruhu Ha Giang, který se skrývá na severu Vietnamu nedaleko čínských hranic. A pokud zrovna nepatříte mezi fanoušky dvoustopých vozidel tak nevěšte hlavu, protože se to dá zvládnout i minibusem, nebo třeba zapůjčeným autem.
Za mě ale rozhodně doporučuji motorku, byť nemáte třeba jedinou zkušenost s řízením tohoto stroje. V této odlehlé části Vietnamu to totiž nebude žádný problém a navíc Vám dá motorka svobodu, jako žádný jiný dopravní prostředek. Jste připravení vrýt si brouka ještě hlouběji do hlavy?
Jak se tam dostat?
Úplně nejjednodušší a nejlevnější variantou bude dostat se do vesnice Ha Giang (čti Ha Zang) z hlavního města Hanoje. S naší zkušeností bylo vždy levnějšší domluvit si transport přímo na recepci hotelu, než online s různými společnostmi. Autobus Vás navíc nabere přímo před hotelem, nebo jen kousek od něj. Pokud se rozhodnete jet přes noc, tak můžete ušetřit i za ubytovaní. My dali přednost kvalitnějšímu spánku a jeli raději přes den. Cesta by neměla být dražší než 200 000 VND a zabrat více než 5-6 hodin.
Kde se ubytovat a sehnat motorku?
Můj osobní tip je Hotel Huong Thao 2 (Agoda.com má často lepší ceny než Booking.com). Za příznivou cenu nabízí pěkné a klidné ubytování, možnost uschování zavazadel, výborné snídaně za pár korun a hlavně! Součástí tohoto hotelu je i půjčovna spolehlivých motorek. Od plně automatických skútrů přes ty poloautomatické, až po plně manuální motorky Vám zapůjčí jeden stroj za úsměvných 150 000 VND/den. Původněje to trošku více, ale nebojte se smlouvat. Rozhodně se ale nejedná o jedinou volbu ubytování v Ha Giang. Možností je zde spoustu a je jen na Vás, kterou z nich si zvolíte.
Pozn. V našem případě nám dokonce půjčili motorku den předem zadarmo, abychom se s ní seznámili než vyrazíme na okruh. Řidičský průkaz tady nikoho nezajímá.
Den první: Ha Giang - Tam Son - Yen Minh
Jenom co vyjedete za Ha Giang tak se vám začne ,, otevírat “ dech beroucí krajina, která Vás už neopustí po zbytek cesty. Cesta z Ha Giang do Yen Minh je dlouhá zhruba 100km a rozhodně nemusíte nikam spěchat. Plná nádrž by Vám měla na celou tuto cestu vystačit. Na místě opět najdete spoustu možností ubytování přes klasické hotely až po ,, homestay “. Místní lidé nabízí přespání u sebe doma za zlomek ceny a navíc se postarají i o to, aby vaše žaludky byly po dobu pobytu plné. Akorát se připravte na jazykovou bariéru, protože anglicky se v těchto odlehlých částech Vietnamu téměř nemluví. Obrázky a překladač v telefonu rozhodně ulehčí spoustu starostí.
Den druhý - Yen Minh - Lung Cu - Dong Van - Meo Van
Na konci vesnice Yen Minh naleznete benzínovou stanici, kde raději natankujte. Vydáte se směrem na Dong Van, kde můžete odbočit na rozhlednu Lung Cu, která leží na hranicích Vietnamu a Číny. Odbočka se nachází ještě před vesnicí Dong Van. Platí se zde sice nějaký symbolický poplatek za vstup (pouze na rozhlednu), ale není to nic závratného. Cesta sem není zrovna nejlepší, ale ten pocit zajet si až k Číně za to prostě stojí. Zpátky můžete jet budˇ stejnou trasou a vychutnat si scénickou cestu vedoucí až do Dong Vanu, nebo zvolit kratší variantu, která má rozhodně také co nabídnout. Trasa vedoucí z Dong Vanu do Meo Vac se stane místem, kde Vám bude skutečně padat brada na zem. Jen ne prosím z motorky! Nepodceňujtežádnou z cest a jeďte raději celou trasu opatrně. Platí zde pravidlo, že cokoliv většího než je motorka má přednost.Den třetí - Meo Vac - Yen Minh
Tato zdánlivě krátká trať Vám nakonec ještě přijde vhod. Netrénované zadky začnou již druhý den na motorkách pořádně bolet a trocha odpočinku jim rozhodně prospěje. Cesta je však opět bohatá na výhledy a skrývá zajížďky do několika vesniček skrz horské průsmyky. V našem případěto nebylo výrazněji kratší, než předchozí dny. Rozhodně nikam nespěchejte a objevujte okolí :) Natankujte raději ještě v Meo Vac.
Den čtvrtý - Yen Minh - Ha Ginag
A tady je už pouze na Vás, kterou cestou se vydáte zpátky. Jsou zde hlavní tři možnosti. Můžete jet zpátky stejnou cestou jako jste přijeli, nebo se vrátíte cca 13km zpátky, kde odbočíte doprava na silnici číslo 176. A právě tuto variantu doporučujeme. Třetí možnost následuje po zhruba dvaceti kilometrech, kde narazíte na rozcestník. Máte možnost odbočit doprava na silnici 181 přes kterou se vrátíte do vesnice Tam Son, nebo pojedete doleva a budete se držet na silnici 176 téměř aždo Ha Giang. V obou případech uvidíte spoustu nádherné krajiny a nebudete si muset vyčítat, že jste nejeli tou druhou. Celý tento plán je pouze individuální a je pouze na Vás kudy pojedete a jak si to rozvrhnete. V našem případě měl tento okruh něco málo přes 400 km a čtyři dny nám byly dostačující.
Autor článku a fotografií - Marek Rybář: "Od října roku 2016 se tak nějak toulám světem na plný úvazek. Snažím se zdokonalovat ve fotografii a své snímky publikuji nejčastěji na Instagram. Zážitky z cest sdílím aktivně na Facebook a občasně také i na YouTube .
Zaujala Vás popisovaná destinace, chtěli byste se dozvědět víc a získat podrobnější informace týkající se Vietnamu? V e-shopu najdete tištěného průvodce Lonely Planet Vietnam.
Byli jste na výletě, dobrodružné cestě či třeba stáži a rádi byste o tom řekli světu? Sdílejte své zážitky z cest s dalšími cestovateli přímo zde na webu anebo na Facebooku Lonely Planet Česká republika.