Proč je teď ten pravý čas na návštěvu Uzbekistánu

Lonely Planet

Uzbecké drahokamy jsou dobrodružným průzkumníkům známé už dlouhou dobu. Města na trase Silk Road jako jsou Buchara, Samarkand a Chiva zase hostí některé z nejkrásnějších světových islámských architektur. Hektické bazary, napůl skryté pouštní citadely, dílny s hedvábím a možnost zahlédnout zmizelé Aralské moře patří mezi světová turistická lákadla. Uzbekistán je také vhodným odrazovým můstkem pro túry a cestování po Střední Asii.

Věci, které dřív turisty od návštěvy země zrazovaly, jako složitý vízový režim, hluboce zakořeněný dozor sovětské éry a neútěšná situace v oblasti lidských práv, se začínají měnit a to velmi rychle. 

Nová politika Uzbekistánu usnadňuje navštívit ohromující památky jako je Registán. © Dinozzzaver / Shutterstock

Vzhledem k tomu, že Uzbekistán otevírá dveře cestovatelům a celému světu, je právě teď nejlepší čas na to, abyste se na tento dlouze vysněný výlet do srdce Střední Asie vydali – a to dřív než vás doběhne i zbytek světa.

Uzbekistán v souvislostech

Se smrtí mocného prezidenta Islama Karimova v roce 2016 se Uzbekistán pomalu ale jistě dostává z hlubokého politického (a turistického) zmrazení. Karimovův reformátorský nástupce Šavkat Mirzijojev už zavedl řadu důležitých změn. Ty zahrnují reformy v oblasti bezpečnostních služeb a zajistily také setkání s americkým prezidentem v květnu roku 2018. Proto je i v těchto dnech v Uzbekistánu cítit hmatatelná nálada naděje a opatrný optimismus.
I když vše samozřejmě není dokonalé. Porušování lidských práv stále přetrvává, stejně jako problémy v oblasti údajné nucené práce v odvětví bavlny a zůstává i neorganizovaná politická opozice. Nicméně se i tak věci dávají do pohybu tím správným směrem. V následujícím roce po Mirzijojevových reformách se počet turistů v Uzbekistánu zvýšil o pětadvacet procent. 
Vzhledem k tomu, že se stát zbavuje represivní minulosti a u turistů se probouzí zájem o architektonické bohatství a historii okolo Silk Road této fascinující země, čísla turistů se budou nadále zvyšovat. Díky tomu je právě teď ta pravá chvíle na to zemi vidět, zatímco je stále relativně bez davů, ale už snadněji přístupná.

Rozsvícený obchod uprostřed noci - v atriu Sher Dor medressa v Samarkandě. © Dinozzzaver / Shutterstock

Víza

Uzbecký ambiciózní plán o zavedení bezvízového styku, ohlášený v roce 2017 byl odložen do roku 2021, ale vízová situace je čím dál tím snazší ve srovnání se situací před rokem či dvěma. V roce 2018 Uzbekistán  zavedl třicetidenní víza, která nahradila předchozí vízum na dobu patnácti dnů. Následně bylo bezvízové cestování vydáno pro turisty z Izraele, Malajsie, Japonska, Jižní Koreje, Indonésie, Turecka a Singapuru. Kdysi obtížné dopisy na „Pozvání" už nejsou nutné pro občany více než čtyřiceti zemí světa včetně USA, Kanady, zemí EU, Austrálie, Nového Zélandu, Indie a Číny. V praxi to znamená, že získání třicetidenních turistických víz je nyní standardním postupem, které budete mít k dispozici do dvou až tří dnů na velvyslanectvích v zahraničí. E-vízová smlouva vstoupí v platnost od července roku 2018 počínaje indickými občany a s vidinou rozšíření i na další národnosti.

Překročení hranic

Jedním z významných kroků v oblasti rozvoje pro turisty je skutečnost, že několik dlouho uzavřených uzbeckých dlouhých hraničních přechodů s Tádžikistánem se znovu otevřelo v roce 2018, včetně kdysi populárního přechodu ze Samarkandu do Penjakent. To znamená, že návštěvníci mohou znovu použít Samarkand jako výchozí bod pro denní výlety ke zříceninám Sogdian ve starobylém Penjakentu nebo pro ohromující vícedenní výlety do nedalekého pohoří Fan jen pár hodin daleko. Otevření těchto hraničních přechodů také usnadňuje turistům cestovat po celé Střední Asii i v místech, kde by dříve způsobovaly překážky drahé lety a otázky spojené s vydáváním víz, což mnohdy zapříčiňovalo zpoždění a zvýšené náklady na výlet po celém regionu.

Stanice Buchara: vysokorychlostní linka spojující Bucharu a Samarkand byla otevřena v roce 2016. © Julia Drugova / Shutterstock

Nové vlakové spoje

Procestovat Uzbekistánu kolem dokola je každoročně jednodušší. Vysokorychlostní vlaky nyní spojují Taškent s Bucharou a Samarkandem (druhá část trasy byla otevřena v roce 2016). Linka se na konci roku 2018 rozšíří i přes poušť na starobylou Chivu a nabídne vítanou alternativu k dlouhé cestě přes poušť Karakum. Vlakové trasy také umožnují vyhnout se tranzitu přes sousední Turkmenistán a Tádžikistán a odstraňují tím potřebu vízové kontroly. V roce 2017 se otevřením přímého železničního spojení mezi Taškentem a Andižanem přes tunel Kamčik stalo snadno dostupné i údolí Fergana s rychlejšími a pohodlnějšími denními službami. V červnu 2017 se otevřela i nová vlaková linka spojující Uzbekistán s hlavním městem Kazachstánu Astanou, což potencionálním návštěvníkům rozšířilo nabídku turistických tras po celém regionu.

Lety

Přímé letecké spojení mezi Taškentem a Dušanbe (hlavním městem Tádžikistánu) za posledních pětadvacet let znovu začalo fungovat v roce 2017, což znamenalo zásadní utužení vztahů mezi oběma zeměmi. V roce 2018 spustily Turkish Airlines dvakrát týdně přímé lety mezi Samarkandem a Istanbulem, tudíž už nebudete muset jako dříve cestovat přes Taškent, abyste se dostali do Tamerlánovy zářivé historické metropole.
Letadla mezi Taškentem a Kábulem také začala létat v roce 2018 a přímé spoje do sousedního Ašchabadu na sebe nenechají dlouho čekat, aby znovu propojily Uzbekistán se sousedním Turkmenistánem poprvé za poslední více než desetiletí. V celé Střední Asii se obnovují vlákna takzvané Silk Road, které spojují staré obchodní trasy a otevírají možnosti cestování po celém regionu.

Spolu s likvidací černého trhu v roce 2017 Uzbekistán kvůli inflaci představil novou bankovku 50 000 som na pomoc pokladní hotovosti. © Megan Eaves / Lonely Planet
 

Peníze

V roce 2017 byl uzbecký černý trh doslova ze dne na den zrušen. Turisté už nemusí tajně obchodovat s americkými bankovkami v pochybných bazarech mezi šedými eminencemi mužů v teplákových soupravách. Dnes už můžete jednoduše zajít do banky a získat stejný směnný kurz jako na otevřeném trhu. S bankami a vyrovnanými tržními sazbami má konečně poprvé v historii smysl používat v Uzbekistánu také bankomaty. Tím předcházíte dalšímu někdejšímu utrpení na cestách po této zemi.

Komunikace

Komunikační aplikace jako Skype, Viber a WhatsApp začaly znovu fungovat v roce 2018 poté, co byly tři roky zakázané. Facebook, Instagram a další stránky sociálních médií také fungují dobře, což je užitečné pro cestovatele, kteří chtějí zachytit na Instagramu perfektní moment při západu slunce ozařující červánkovou barvou lesknoucí se dlaždice Registánu.

 

Přivítání lidí: umělci předvádějí tradiční uzbeckou hudbu a tanec ve starobylém městě Chiva, které bude brzy spojeno s vysokorychlostní železnicí. © Christophe Cappelli / Shutterstock
 

Uvolněná atmosféra

Stejně hmatatelná je změna nálady uvnitř země. Uzbečtí policejní a imigrační úředníci už nemusí být za každou cenu pod podezřením. Podplácení byla všude učiněna přítrž, a to od dopravních policistů až po celní úředníky na letištích. Uvolněná atmosféra se prolíná celou zemí. Dnes už dokonce můžete pořídit i fotky ohromujících stanic metra v Taškentu poprvé od jejich výstavby v dobách sovětské éry.

Byli jste na výletě, dobrodružné cestě či třeba stáži a rádi byste o tom řekli světu? Sdílejte své zážitky z cest s dalšími cestovateli přímo zde na webu anebo na Facebooku Lonely Planet Česká republika.

Booking.com
Napsal: Lonely Planet

Předchozí článek

Fototip do rudých dun mezi torza akácií

Další článek

Na Slovensku zalezte pod zem – Bane Cígeľ

Související články

Články

Reklama na stopování - Ukrajina za 4 dny

Parta kamarádů se rozhodla stopovat. Chtějí poznat něco nového a zažít nějaké dobrodružství. Proto padá volba na stopování. Je to nejjednodušší způsob, jak poznat fajn lidi a zjistit něco o jejich zvycích a kultuře, která se nemusí nutně měnit jen s hranicemi jiných států. Začátek cesty Mířím na ÚAN Florenc a v hlavě se mi honí spoustu myšlenek, většinou ne moc dobrých. Plán cesty je následující: za 4 dny prostopovat více jak 1600 kilometrů po žalostně udržovaných slovenských a ukrajinských cestách. To by samo o sobě nebylo tak špatné, ale počasí se netváří nadějně…

Články

Pohostinný Írán ukázal svou temnou stránku

„Říkám ti, že je tam menší kriminalita než tady v Česku!“ obhajoval jsem Írán ještě předtím, než jsem byl právě tam okraden. Pro většinu Čechů je Írán, velice mylně, válečnou oblastí Blízkého východu s fanatizovaným národem v „županech“. Pro mě, tehdy osmnáctiletého studenta, to byl cíl mé první větší cesty za hranice Evropy. Zoufalství po prvních hodinách v Íránu Sotva popadám dech. Po tváři mi teče nezvykle mnoho potu. Hrdlo mám od křiku vyschlé. Začínám brečet. Již ho nevidím. Zmizel a s ním i většina nadějí na splnění opěvovaného snu. Míra zoufalství se lehce rozezná podle skřeků, které z mých unavených hlasivek vycházejí.…

Články

Afgánistán - trochu z jiného pohledu

Afghánistán je drsnou zemí, ale v okolí Kábulu s příjemným klimatem, pro které sem jezdili bohatí Indové na léto. To ale skončilo v roce 1973 svržením šáha a následným nastolení komunistického režimu. Pak následovala „internacionální pomoc“ sovětských vojsk, odboj mudžáhidů, občanská válka, vláda Tálibánu a operace „Trvalá svoboda“ amerických vojsk. Jenže společný nepřítel sjednotil radikální islamisty. Země se propadla nízkou bezpečností, vysokou chudobou a korupcí mezi nejhůře hodnocené země na světě. Opiové opojení Historici tvrdí, že lidé kouří hašiš 7 až 10 tisíc let. Když z něho v roce 1874 Alder Wright „uvařil“ diacetylmorfin, nikdo netušil, že právě vypustil džina z láhve. Na světě byla látka, která stimulovala k „heroitským“ výkonům a společnost Bayer ji registrovala jako heroin. Dlouho se…

Články

Astana – hlavní město Kazachstánu

Dovedete si představit velké město uprostřed široširé pouště? Absurdní supermoderní město, jaké v Evropě nenajdeme? Navštivme kazašské hlavní město Astanu. Vyrostlo za zhruba dvacet let a udivuje své návštěvníky architektonickým rozmachem. Město rychlokvaška. Zkusme se oprostit od úvah, zda země bohatá na ropu neměla své bohatství užít jinak a investovat spíš do rozvoje průmyslu, infrastruktury a sociálního systému. Nemysleme na to, že město vzniklo – s trochou nadsázky - pro potěšení jednoho člověka. Pokud to dokážeme, pak určitě stojí za to Astanu vidět. Strávila jsem zde s kamarádkou při návštěvě Kazachstánu osmačtyřicet hodin a bylo na co koukat. Moderní architektura, typické prvky architektury sovětské a asijská ornamentalistika – to vše tvoří Astanu Trocha historie, bez které člověk netuší proč Před dvěma sty lety se po zdejší stepi proháněli pastevci koní. Klimatické podmínky na jaře a na podzim obdobné jako u nás. V létě však zde může…