Jak chutná ratan? Treking v Laosu ‒ 1. část

© Jan Vacek

Nádherná písečná pláž, stín palmy, průzračně čisté moře, kokos s brčkem v ruce. Typická představa jihovýchodní Asie. Mohou za to nejnavštěvovanější thajské ostrovy nebo indonéské Bali. Ale jaká je typická představa o Laosu?

Když jsem plánoval naši cestu po Vietnamu, Kambodže, Laosu a severním Thajsku, byl právě Laos tím největším otazníkem. V této zemi jsme měli nejméně plánů, itinerář velmi přibližný. A to bylo to nejlepší, co jsme mohli udělat! Protože právě tam jsme zažili skvělá dobrodružství, která se ani naplánovat nedala. A zažít se jich tam dá ještě mnohem více!

Laos playboy

Chráněná přírodní oblast Nam Ha

Severní Laos se rozprostírá v kopcovité, hustou zelení zarostlé krajině. Najedete tu známé město Luang Prabang. Úžasné místo k posezení v kavárnách domů staré koloniální architektury i k procházkám mezi úchvatnými chrámy plnými vstřícných mnichů. Jedná se o jednu z nejzachovalejších chráněných přírodních oblastí jihovýchodní Asie. Potkáte se tu s ohroženými druhy zvířat, které lze na světě spatřit už jen na několika místech.

Laos strom
Na cestě

Když jsme se dozvěděli, co všechno se dá v této džungli vidět, byl plán na následujících několik dnů jasný. Doslova jsme utekli z města a vydali se více na sever. Stejně jsme „někudy tamtudy“ museli projet a překročit hranice do Thajska. Teď ale pro jistotu po ještě horších cestách, s ještě větším převýšením, a tedy s větší dávkou adrenalinu v žilách. Říká se, že v Laosu existuje pouhá jedna asfaltová silnice. Podle mě je to pravda. Počasí zde tím pádem zásadně ovlivňuje dopravu. Na autobusovém nádraží nám na klasický dotaz: „Jak dlouho pojedeme?“, odpověděli: „Když bude hezky, přibližně 10 hodin, bude-li pršet, tak asi 15 hodin nebo nedojedete vůbec.“ Míra „dobrodružnosti“ přesně podle mého gusta. Takže sice se zpožděním (občas pršelo), ale dojeli.

Laos trek úvod

Dvě města v jednom

Vstupní branou do chráněné oblasti Nam Ha je město Luang Namtha. Má za sebou dramatickou historii. Během války ve Vietnamu bylo letadly americké armády doslova srovnáno se zemí. Již dříve zde ale byly časté záplavy během povodní. Laosané se nedali a postavili si o přibližně sedm kilometrů dál město nové. To původní ale také částečně vstalo z trosek. A tak jsou tu města rovnou dvě. To novější stojí blíže chráněné oblasti, takže je tu více míst k ubytování a agentury pro zprostředkování treků. Staré město má pro změnu autobusové nádraží, na kterém jsme se „objevili“. Praktické.

Laos krajina

Nástrahy severního Laosu

Zmíněné bombardování mělo velký dopad na místní krajinu. Nejen Laos, ale i Kambodža jsou plné nevybuchlých nášlapných min. Plán „prostě vezmu batoh a půjdu přírodou, kam mě nohy povedou“ tak ztroskotal hned na začátku. Oblast Nam Ha je nebezpečná i vzhledem k místní zvěři. Setkání s levhartem nebo tygrem není moc pravděpodobné, protože se lidí straní. Nějaká pravděpodobnost tu ale stále je. Pokud tedy nepřijdete o nohu kvůli mině, ukousne vám ji zvíře. O hadech a pavoucích nemluvě. Zkrátka potřebujete průvodce ‒ parťáka, který se v oblasti orientuje, zná zvířátka, kytičky a hlavně cestu. Tedy měl by ji znát. Slyšeli jsme historku o ztraceném průvodci i s celou skupinou, které celou noc hledal záchranářský vrtulník. To je pak spousta času na vyprávění o místní vegetaci, domorodých kmenech a přežití v džungli.

Laos fauna

Zlatý trojúhelník

Historie tohoto kraje je zajímavá i z jiného pohledu. Oblasti se říká zlatý trojúhelník. Tvoří jej soutok řek Mekong a Ruak a zasahuje kromě Laosu i do Barmy a Thajska. Jedná se o jednu z největších produkcí opia a heroinu na světě. Kromě toho jde o jednu z tras pašeráků dalších drog. I takové upytlačené chráněné zvíře prodané do Číny znamená pro místního člověka roční plat. Tomu se těžko odolává. Stát se s tím popral nápaditě. Dnešními průvodci jsou v podstatě bývalí pytláci. Stejné nebo větší peníze jako za ulovené chráněné zvíře dostanou od turistů za provázení chráněnou oblastí. A mají legální zaměstnání.

Laos vesnice_1
Hledání průvodce

Průvodce vám zprostředkuje již zmíněná agentura. Těch je ve městě opravdu mnoho a člověk musí pečlivě vybírat. Rozdíly v cenách a trasách treků jsou obrovské. Peníze nejdou jen průvodci, ale z velké části také domorodým kmenům za to, že turisty pustí do své vesnice. Bohužel i tyto kmeny už objevily sílu peněz a moderních technologií, takže jsou rok od roku čím dál méně domorodí. Jedna z vesnic měla dokonce svoji motorku. Do města se na ní dojet nedalo, nebyla dosud vybudovaná stezka (do vesnice ji prý nanosili po dílech), ale vozili si na ní například rýži z nedalekého políčka.

Laos vesnice_2
Plánujeme trek

Zvolili jsme raději dražší, ale ověřenou agenturu, kde jsme si domluvili trek na míru přesně pro nás. Zaujaly nás totiž dvě varianty. Třídenní trek přežití jen v přírodě, kde si postavíme přístřešek, uvaříme jídlo a uvidíme spoustu tipů a triků, jak v džungli přežít. Nebo klasický třídenní trek s návštěvou několika domorodých kmenů, jedna noc u nich, druhá v přírodě. Oba treky nás překvapily svojí náročností, tedy spíše nenáročností. V podstatě všechny agentury mají na každý den naplánováno jen pár kilometrů chůze. Z treku se pak stane procházka. Náš plán byl tedy následující. Za dva dny ujdeme to, co jiní za tři až čtyři dny. Náročnější terén. Projdeme si domorodé vesnice, ale půjdeme dál. Na kopci si postavíme přístřešek a přespíme. Další den ještě těžší trasa s mnoha převýšeními. Pak nás vyzvedne džíp a odveze zpět do města. Půlka zaměstnanců agentury na nás koukala jako na blázny, druhá raději nekoukala vůbec. Všichni nám ale fandili. Domluvili nám proto i zkušeného průvodce. Pokud bychom na trek přibrali další cestovatele, cena by byla nižší. Nikdo se však překvapivě přidat nechtěl. Agentura láká každý den na vyvěšené tabuli před vchodem, na jaký trek má kolik lidí. K našemu napsala: „Připraveni prožít dobrodružství?!“ My každopádně!

Laos ve škole

Autor Jan Vacek je filmař a fotograf. Vyhledávám dobrodružství a alternativní způsoby cestování. Více informací najdete na www.vacekh.com.

Zaujala Vás popisovaná destinace, chtěli byste se dozvědět víc a získat podrobnější informace týkající se Laosu? V e-shopu najdete tištěného průvodce Lonely Planet Vietnam, Kambodža, Laos a severní Thajsko.

LP Laos

Byli jste na výletě, dobrodružné cestě či třeba stáži a rádi byste o tom řekli světu? Sdílejte své zážitky z cest s dalšími cestovateli přímo zde na webu anebo na Facebooku Lonely Planet Česká republika.

Napsal: Honza Vacek

Předchozí článek

Budapešť, město na Dunaji

Další článek

Co nedělat v Thajsku – 8 užitečných tipů

Související články

Články

Rodopy - horské túry, krasové útvary i pestrá etnická směs - I. část

Rila, Pirin, Rodopy. Možná si také ještě pamatujete z hodin zeměpisu výčet hlavních bulharských pohoří. Stejně seřadit by se nejspíše dala co do popularity a návštěvnosti, ale zatímco Rila a Pirin nabízejí především úžasné vysokohorské scenérie a dlouhé hřebenové túry, Rodopy vám naopak ukážou zázraky, které v krasové krajině vykouzlila Matka Příroda, a občas přispěl svou tvořivou činností i člověk. A nemusí vás to stát ani příliš energie. Pokud navíc zavítáte do východní části hor, zlehka vás ovane orientální atmosféra, díky etnickým Turkům, kteří tuto oblast obývají. Nejlepší dobou pro návštěvu hor jihovýchodní Evropy je pozdní léto, tak proč už nezačít plánovat svou letošní horskou dovolenou? Výhled na Plovdiv z archeologického parku Proč zrovna do Bulharska? Dá se říct, že Bulharsko se již trvale zabydlelo v nabídkách cestovních kanceláří i v hledáčku těch, co touží po exotické dovolené, která nezruinuje jejich rodinný rozpočet. Není divu, tato země má totiž pro nás Čechy hned několik…

Články

Do Thajska musí každý a každý se tam rád vrací

V životě každého cestovatele nastane chvíle, kdy navštíví Thajsko. A nemusí nutně plánovat pobyt v téhle zemi, prostě ho sem zanese letadlo ve chvíli, kdy poutník pokračuje do některé z okolních zemí. Vždyť Thajsko se může pochlubit jedním z největších letišť světa, vzdušný přístav Suvarnabhumi ročně poslouží 42 milionům cestujících. Já bych ale doporučil tuhle zemi do svého cestovatelského plánu zahrnout cíleně a hned na začátku. Je to totiž stát, který stojí za to navštívit. A začít s prohlídkou můžete přímo v Bangkoku Věřte, že to je jedno z nejpřívětivějších měst na světě, a to i přesto, že se tu se železnou pravidelností odehrávají vojenské státní převraty. Bydlení se dá sehnat za pár bahtů, tak se nazývá místní měna (její mezinárodní kód je THB). Guesthousů je po…

Články

Praktické: Co se vyplatí vědět při výletu na pevninskou Malajsii

Chystáte se podniknout cestu po pevninské Malajsii? To je dobrá volba. Malajsie nabízí mix krásných ostrovů s vynikajícími destinacemi pro potápění, panenské deštné pralesy, čajové plantáže i koloniální města. Ať už rady na cestu čerpáte z tištěných průvodců či blogů, těchto pár bodů stojí za to si před odjezdem připomenout. Na Langkawi je možné dostat se letecky nebo lodí z Malajsie i Thajska. Cestovat po Kuala Lumpur se dá téměř zdarma Hromadná doprava v KL je levná. Při prozkoumávání centra ale za ni nemusíte zaplatit ani ringgit. Fialové autobusy, které operují na čtyřech různých linkách, vás vezmou po nejdůležitějších…

Články

Vietnam má hory, pláže i bohatou historii

Když se podíváte na mapu jihovýchodní Asie, jistě si všimnete jednoho státu, který se jako had klikatí od severu k jihu podél pobřeží Jihočínského moře. Je to Vietnam, země, která má od severu k jihu délku přes dva tisíce kilometrů. Země, která je neskutečně pohostinná, pestrá a přátelská k cestovatelům z celého světa. Vietnam je země, kterou je navíc velmi jednoduché navštívit. Dostat se do Vietnamu není žádný problém. V průběhu roku se objevují letenky v různých akcích už od 10 tisíc korun a často přímo z Prahy. Letecké společnosti pak nejčastěji míří do Hanoje nebo do Ho Či Minova Města. Já sám jsem se vydal směr Hanoj a více než měsíc po Vietnamu cestoval. Věřte mi, pořád…