Aljaška - plavba do neuvěřitelných koutů naší Země

Pixabay

Aljaška. Vysněná plavba, na které jsme měli objevit krásy severoamerické divočiny, se stával skutečností stejně rychle jako jsme se přibližovali k přistávací dráze v Seattlu.

Poslední den na souši

Večer jsme se vydali na průzkum americké kuchyně. Na doporučení jsme našli podnik Mean Sandwich a objednali jsme si, jak jinak, výborné burgery. Druhý den ráno jsme si prošli historické centrum, na město jsme se stihli podívat i z výšky na vyhlídce Space Needle a naši “rychloprohlídku” jsme zakončili na Pike Place Market. Půl dne je na Seattle samozřejmě málo. Kdybychom se netěšili na nalodění, klidně bychom tu ještě zůstali. Tak možná příště. S cestovkou Go2, přes kterou jsme si plavbu objednali, je možné jet například i velký okruh po severozápadních Spojených státech a jihozápadní Kanadě. Na Seattle (a zase jiné další krásy) je v něm vyhrazeno více času.

Vyplouváme, poprvé na lodi

Po obědě už jsme se vydali do přístavu. Na lodi Explorer of the Seas jsme našli svou kajutu a upřímně, když loď vyplula směrem na Aljašku, těšili jsme se jako malé děti. Následující ráno jsme se vzbudili do volného dne na palubě. Ten jsme samozřejmě využili k troše odpočinku (jsme přeci na dovolené), ale hlavně k prozkoumání každého koutu lodi, protože zase tak dlouho odpočívat nevydržíme. A zatímco my jsme pobíhali po palubě tam a zpět, Explorer si neohroženě razil cestu mezi vlnami směr aljašské pobřeží.

Masivy, ledovce a divočina

Alaska Inside Passage, úžasná námořní trasa, byla prvním setkáním s aljašskou divočinou. Hned nás okouzlila. Lodě tu proplouvají tak blízko strmých skal, že se nám tajil dech. Horské masivy, ledovce, zbloudilé kusy ledu pohupující se na vlnách… a mezi nimi se začali objevovat keporkakové a lvouni. Nakonec jsme zahlédli i na naší cestě první hřbet kosatky!
Celý den jsme strávili vyhlížením dalších scenérií, které se před námi během plavby otevíraly, a obklopení tou nedotknutou divočinou jsme se cítili jako v pohádce.

Další den už nás čekalo i objevování “na vlastní pěst”, mimo lodní palubu. Zakotvili jsme totiž v hlavním městě Aljašky, Juneau, kde jsme se, jak jinak, vydali k ledovci. Koupili jsme lístky na autobus (30 dolarů za zpáteční jízdenku), který nás popovezl 12 mil za město a pak už jsme skoro běželi k návštěvnickému centru. Je tu několik trailů, na které se můžete vydat. My jsme kvůli času zvolili The East Glacier Trail, 3.5 míle dlouhý okruh se slušným převýšením, odměnou ale byl výhled na jezero a ledovec (téměř) z ptačí perspektivy.
Někteří naopak zvolili cestu po stopách zlaté horečky a vydali se po starých těžebních cestách. Je na vás, co si vyberete.

TIP: Poznejte Aljašku na vlastní oči a vydejte se na zájezd do USA. Doporučujeme zájezd Plavbu na Aljašku

Brána ke Klondiku

Večer jsme se opět všichni sešli na palubě a už jsme spřádali plány na další den. Ráno jsme se totiž měli probudit ve Skagway. Přezdívá se mu Brána Klondiku a upřímně řečeno je těžké rozhodnout se, co dělat dřív. Zlatá horečka tu zanechala nesmazatelnou stopu. Prozkoumat ji na vlastní oči můžete během jízdy úzkokolejkou White Pass a Yukon Route. Označovaná za nejvíce scénickou železniční trasu světa nás nadchla nejen opravdu skvostnými výhledy, ale také svou historií. Postavili ji v roce 1898 právě během zlaté horečky, o které se tu všeobecně dozvíte mnoho informací (a slibuji, že je to mnohem zajímavější zjišťovat přímo na místě, než to bylo kdysi v hodinách dějepisu).
Přibližně po třech hodinách ve vlaku jsme se rychle přemístili na další, tentokrát trochu adrenalinovější zážitek. Rezervovali jsme si totiž jízdu se psím spřežením na Laughton Glacier. Tenhle výlet sice není v ceně cesty, kterou CK Go2 organizuje, ale můžete si ho zamluvit nad rámec a věřte mi, nebudete litovat. Tohle prostě musíte zažít!

Kouzlo zimy a cesta do Kanady

Posledním cílem naší cesty, alespoň co se divočiny týče, byly Tracy Arms Fjords v Tongass National Forest. Do vody tu sestupují ostře řezané modré ledovce, které jsou stále aktivní. Celý fjord uzavírají Sawyer Glaciers. Pluli jsme krajinou, slunce se odráželo v ledové vodě a navzdory tomu, že máme většinou raději dovolenou v tropech a v teple, se nám odsud ani trochu nechtělo zpátky do města.
Tento pocit naštěstí zmírnilo zakotvení v přístavu města Victoria. Viktoriánská architektura hradu Craigdarroch nás nadchla zase trochu jiným způsobem, než panenská příroda. A abych nezapomněla zmínit jídlo, Klára, naše průvodkyně z Go2, nás vzala na okraj nejstarší kanadské Čínské čtvrti. Victoria je proslulá svými restauracemi a gastro scénou, takže jsme se u oběda oblizovali až za ušima.

Naše cesta už se blížila ke konci, čekal nás přesun do Seattlu a domů. Plavbě v každém případě dáváme šest hvězdiček z pěti. Pokud by vás ale nelákala plavba, můžete si naplánovat i trochu jiný itinerář, který vám pomůže objevit to nejkrásnější ze severozápadu USA a západu Kanady. Na “velkém okruhu” tu můžete strávit klidně i tři týdny.

Autorka textu: Jana Kovářová

Zaujala Vás popisovaná destinace, chtěli byste se dozvědět víc a získat podrobnější informace týkající se Aljašky? V e-shopu najdete tištěného průvodce Lonely Planet Alaska.

Byli jste na výletě, dobrodružné cestě nebo třeba na stáži a rádi byste o tom řekli světu? Sdílejte své zážitky z cest s dalšími cestovateli přímo zde na webu anebo na Facebooku Lonely Planet Česká republika.

Napsal: CK GO2

Předchozí článek

Jak přežít karanténu v Indii

Další článek

Tipy na sólo cestu po Jižní Americe

Související články

Články

Rozkvetlá nádhera - nejlepší místa s divokými květinami v USA

Tyto kopce vám vezmou dech při pohledu na všechny ty květiny kolem! A nejen kopce, také pouště, prérie, kaňony, písečné duny, rašeliniště, lesní porosty a další místa čekají, aby vás okouzlila svou každoroční odměnou vůní a barev. Pokud už nastalo jaro tam, kde se nacházíte, nepropadejte panice – nic nezmeškáte. Sezóna divokých květin je mnohem delší, než si myslíte: pouštní květy začínají kvést brzy v roce, zatímco louky alpských oblastí vrcholí až v létě. Vždy na nich najdete něco krásně bujícího.  Jste připraveni na botanické…

Roadtrip západem USA - hazard, pouště a rudé skály Nevady

Kasína a poušť. Pokud byste chtěli Nevadu shrnout do dvou slov, málokdo asi vybere jiná. Téměř tři čtvrtiny obyvatel Nevady žijí v oblasti Clark County, což ji dělá jedním z nejvíce centralizovaných států v USA a není divu, nehostinné podmínky a pouštní krajina nenabízí příliš mnoho možností k příjemnému žití. Vytvořily ale přírodní úkazy, za kterými to láká mnoho cestovatelů. Hledání krásy v Údolí Smrti Pokud jste cestu začali v Kalifornii, Death Valley je pravděpodobně místem, kde překročíte hranice do Nevady. Death Valley je největší národní park USA a může být těžké představit si, jak velkou rozlohu zabírá. Nepodceňujte proto přípravu na cestu, dotankování plné nádrže…

Články

Ze západu na východ ‒ tři státy USA, tři kultury

Přemýšlíte, že se vydáte do „země splněných snů“? Který z padesáti států USA zvolit, pokud zrovna nemáte tři měsíce dovolené k návštěvě alespoň jedné třetiny? Já jsem se při své druhé, tentokrát čistě cestovatelské návštěvě rozhodla pro tak trochu tradičně netradiční trojici. Kalifornie, Nové Mexiko a Boston. Spojené státy jsou v dnešní době turisticky lehce dosažitelnou destinací. Z Evropy se při troše plánování a sledování cen dají sehnat letenky za relativně dobrou cenu. Čím více na západ se budete ubírat, tím cena letenek pochopitelně poroste, a to hlavně v sezóně. Nezapomeňte také zažádat o tzv. ESTA,…

Národní parky na jihozápadě USA

Spojené státy nejsou známé pouze svými moderními velkoměsty, obdivované mohou být právě především pro své národní parky. Jedny z nejkrásnějších parků se nacházejí na hranici čtyř států – Kalifornie, Utah, Arizona a Nevada. A svou diversitou mohou nabídnout každému návštěvníkovi něco významného a nevšedního. NP Grand Canyon Představte si krajinu plnou překrásných luk, hájů a květin, lesů s voňavými obrovskými jehličnany obklopující hory a skály, které se tyčí až do nebes, ale také vyprahlé pouště a pláně, kde přežijí jenom ti nejpřizpůsobivější. Kaňony staré miliony let, krátery, nezvyklé barevné kamenné…