Pokud také kroutíte hlavou nad nesmyslnými stavbami, které v ČR vznikají z veřejných prostředků a dotací EU, pak vězte, že Srí Lanka, ač na druhé straně kontinentu a o poznání chudší, nás v tomto směru hravě předčí. Vybrali jsme pět staveb, které, pokud by nevznikly, nic by se nestalo a peníze by mohly být použity např. na rekonstrukce škol a státních nemocnic, které z pohledu Evropana, jsou hluboko pod naším standardem.
Většina staveb vznikla za vlády rozhazovačného prezidenta Mahindy Rajapaksy, který byl lidmi velmi oblíbený, protože za jeho prezidentování došlo k ukončení občanské války a hospodářskému rozvoji Srí Lanky. Avšak na úkor státního zadlužení.
1. Nejvyšší sedící Buddha na Srí Lance
Říká se, že tato socha Buddhy, je se svojí výškou 49 metrů, což odpovídá osmipatrové budově, nejvyšším sedícím Buddhou na Srí Lance. Socha je součástí chrámu Wewurukannala Vihara u města Dikwella na jihu Srí Lanky. Nejstarší část chrámu byla postavena asi před 250 lety. Poněkud bizarní mi přišlo špinavé “panelákové” schodiště postavené za sochou Buddhy, po němž vystoupáte až do Buddhovy hlavy. Výhled je z ní hezký, ale... Jistě, je to Buddha, takže Srílančané si existenci a potřebu této stavby obhájí.
2. Věž Ambalawuwa
“Ty krááááso, tam bych nevylez!” slyším často od lidí, kteří vidí fotku věže Ambalawuwy, současného hitu Instagramu. Věž, která asi nejvíce připomíná zimoviště hobitů, je součástí biodiverzitického a multináboženského komplexu na vrcholku hory nedaleko města Gampoly ve vnitrozemí Srí Lanky a financovaná byla ze zdrojů ministerstva zemědělství. Věž je vysoká 48 metrů a tyčí se do nadmořské výšky 1087 m.n.m. Nádherných výhledů na okolní kopcovitou krajinu si ale užívají jen ti nejodvážnější. Tak, jak se šroubovitě zužuje věž, zužuje se i vnější schodiště a k tomu ještě na vrcholu hodně fouká. Kvalita stavebního provedení schodiště vám na klidu také nepřidá.
3. Hotel Marriott Weligama
Hotel Marriott byl sice postaven oficiálně ze soukromých zdrojů, ale bez patřičných konexí na státní aparát by to nešlo. Mluvilo se o korupci a spojitosti stavby s rodinou bývalého prezidenta Mahindy Rajapaksy. Na srílanském pobřeží se dlouhá léta směly stavět jen budovy nepřevyšující výšku palem. Ve Weligamě však přímo na pláži vyrostl hotel s 10 patry pokojů tyčící se vysoko nad palmy. Tato stavba zničila exotický ráz pobřeží a pohled z oceánu na pobřeží už není vůbec idylický. Prosby o lokální zemětřesení nebo přesně mířenou vlnu tsunami nebyly vyslyšeny, a tak se nyní malý český boutique hotel s přízemními bungalovy krčí hned vedle svého nechtěného obra.
4. Lotus Colombo
Srílanská vláda si vytyčila cíl vybudovat z největšího města Srí Lanky, Kolomba, tzv. Malý Singapur. Jedním z prvních počinů byla výstavba telekomunikační věže Lotus tower, která je se svojí výškou 356 metrů nejvyšší samonosnou stavbou v jihovýchodní Asii. Prostředky na její výstavbu ve výši 103,4 mil USD byly čerpány z čínské půjčky. Na vrcholu věže je vyhlídková restaurace, která se otáčí kolem své osy. Zajímavostí je, že věž byla oficiálně otevřena pro veřejnost v září 2019, avšak prakticky se pro veřejnost dosud neotevřela a nikdo neví, kdy se otevře. Politici se nedokáží dohodnout na výši vstupného.
5. Region Hambantota
A na závěr tu máme silnou trojku, kterou, co do objemu investovaných peněz, stěží kdy nějaká další stavba na Srí Lance překoná. V oblasti Hambantota na jihovýchodě ostrova se, dnes už bývalý prezident (a současný premiér a bratr současného prezidenta), Mahinda Rajapaksa rozhodl vybudovat druhé obchodní centrum země, a to doslova na zelené louce. V rozlehlé oblasti, která patří k nejteplejším a nejsušším v zemi, sem tam pase dobytek a na člověka tu téměř nenarazíte. Rajapaksa totiž pochází z nedaleké Tangally. Od roku 2009 zde bylo postaveno mezinárodní letiště, přístav, kriketový stadion, kongresové centrum, nemocnice, několikaproudé silnice, byly vytyčeny pozemky pro stavbu domů lidí, kteří se sem měli přistěhovat za prací. Obrovské čínské půjčky potřebné k výstavbě v této oblasti však dělají ze Srí Lanky budoucí kolonii Číny a aktuálně ji vynesly mezi TOP 5 zemí, které mají nejblíže ke státnímu bankrotu. Cesty do pekel bývají často dlážděny dobrými úmysly.
Mezinárodní letiště Mattala Rajapaksa
Výstavba letiště spolkla 209 mil. USD, z čehož 190 mil. USD poskytla ve formě půjčky čínská banka. Na ranveji dlouhé 3500 metrů může přistávat i největší dopravní letoun světa Airbus A380. Kapacita letiště je 1 mil. odbavených pasažérů ročně a postupně mělo být letiště rozšířeno pro odbavení až 7 mil. pasažérů ročně. Letiště bylo otevřeno v březnu 2013 a létaly sem letecké společnosti Srilankan airlines, Air Arabia a Fly Dubai.
Avšak o využívání letiště nebyl mezi leteckými společnostmi zájem, protože turisté neměli důvod přiletět na letiště, které leží uprostřed ničeho a všude je daleko. Při 3000 letech bylo odbaveno pouze 21000 cestujících, což představuje 7 odbavených pasažérů na 1 let.
Letiště bylo postaveno v migrační zóně ptáků a slonů a tak zde došlo k několika kolizím letadel s ptáky. I proto nese letiště přízvisko “bílý slon Mahindy Rajapaksy”. Nejdéle na letiště vydržely létat místní aerolinky Srilankan airlines, a to jen díky tomu, že prezident dosadil do vedení aerolinek svého bratra, který měl na zachování provozu linek dohlížet.
V roce 2018, kdy Rajapaksa již nebyl prezidentem, byly všechny pravidelné linky zrušeny, protože byly od začátku neekonomické. V následujících letech byly prostory letiště využívány k uskladnění rýže, příjezdové cesty k sušení pepře, ochranné sítě byly odstraněny, aby zvěř mohla zase volně migrovat. Příležitostně je letiště využíváno k doplňování paliva a nekomerčním letům a v poslední době k příležitostným letům lokální aerolinky Cinnamon air.
Přístav Mahindy Rajapaksy
Na první fázi výstavby přístavu, který patří k nejhlubším na světě a je hlubší než přístav v Kolombu, bylo plánováno 361 mil. USD, z čehož 85% mělo být financováno čínskou bankou. Výstavba začala v roce 2008 a první loď vplula do přístavu v listopadu 2010. Obrovské provozní ztráty však srílanskou vládu donutily pronajmout 70% přístavu na 99 let čínské holdingové společnosti, která bude muset do plného zprovoznění přístavu investovat dalších 700 - 800 mil. USD. Pro Čínu má však poloha přístavu strategický význam - nachází se totiž na námořní Hedvábné stezce 21.století, která má vést z Číny, přes Indii a Afriku až do Evropy.
Nová auta, která se do přístavu dovezou lodí, musí do autosalonů v Kolombu přejet po vlastní ose 250 km, protože na Srí Lance nejsou kamiony vhodné k přepravě aut. V okamžiku koupě si tak zákazníci kupují auta už lehce zajetá.
TIP: Vydejte se na zájezd na Srí Lanku a poznejte místní kulturu a neobyčejné památky. Vydat se můžete s českým průvodcem žijícím přímo v destinaci.
Mezinárodní kriketový stadion Mahindy Rajapaksy
Součástí infrastruktury budované kolem letiště byla i výstavba kriketového stadionu mezinárodních parametrů pro 35 000 diváků. Svou kapacitou je tento stadion druhým největším na Srí Lance. V oblasti, kde téměř nikdo nebydlí. Stadion byl vybudován pro zápasy mezinárodního mistrovství v kriketu v roce 2011 a zápasy se na něm hrály přesně dva. První z nich byl zápas Srí Lanky a Kanady, který Srí Lanka vyhrála. Tři zápasy se zde hrály ještě v roce 2012. Od té doby stadion chátrá a řeší se otázka, kam se ztratily 3 biliony rupií (cca 16 mil. USD), které tvoří rozdíl mezi náklady na vybudování a skutečnou hodnotou stadionu.
Nedávno se na Srí Lance řešil návrh na výstavbu ještě většího stadionu u Kolomba pro 40 000 diváků. Kritici z řad profesionálních hráčů kriketu ale poukazují na to, že místo investic do dalšího drahého stadionu by se peníze měly investovat do podpory mládežnického kriketu a jeho zázemí.
Všimli jste si, že na rozdíl od České republiky, smí být stavby na Srí Lance pojmenovány po žijící osobě?
Zaujala Vás popisovaná destinace, chtěli byste se dozvědět víc a získat podrobnější informace týkající se Srí Lanky? V e-shopu najdete tištěného průvodce Lonely Planet Srí Lanka.
Byli jste na výletě, dobrodružné cestě nebo třeba na stáži a rádi byste o tom řekli světu? Sdílejte své zážitky z cest s dalšími cestovateli přímo zde na webu anebo na Facebooku Lonely Planet Česká republika.