Putování po Müritz - Nationalpark

©

V úterý koukáme na počasí, protože chceme jít Malou Fatru, ale předpověd není dobrá. Tak brouzdáme internetem dál a pokukujeme po Rujáně až narazíme na Müritz - Nationalpark. Začtu se a po chvilce je jasno, kde strávíme příštích 5 dní. Jelikož jsou 2 dny státní svátky a volno, stačí si vzít jen jeden den dovolené, naložit koloběžky, kajaky a jede se...

Müritz - Nationalpark je vzdálen od Dvora Králové nad Labem cca 550 km a je zajímavý hlavně pro vodáky tím, že v okolí tohoto jezera je spousty dalších jezer propojených kanály, kterými můžete plout na kajacích, především pak v těch chráněných, kam nesmějí motorové čluny a kam se kolikrát nedostanete ani cyklostezkou, kterých je všude okolo plno. Další jeho zajímavostí je, že jezero Müritz (ze slovanského morcze = "malé moře") o rozloze 117 km2, je po Bodamském jezeře druhé největší jezero v Německu. Celkem je v NP 100 jezer a bezpočet menších rybníků. Některá jezera, především ta, která jsou uvnitř národního parku, jsou chráněná a hnízdí zde plno vzácných ptáků, jako je např. orel mořský nebo jeřáb šedý. My jsme si vybrali na prozkoumání tři trasy, z nichž jedna byla určená pro kolo, koloběžky nebo chůzi a další dvě byly určené pro kajaky, či kánoe.

NP Muritz_1
Za přírodní romantikou na koloběžce

První naší zastávkou byla zapadlá vesnička Boek, výchozí bod pro koloběžky, kam jsme dojeli po 7 hod jízdy autem. Odtud jsme ještě v ten samý den prošli 22 km dlouhou okružní stezku, kdy jsme po cestě viděli lišku, která vystrkovala hlavu ven z vysoké trávy, pozorovali jsme labutě, pohupující se na vlnkách úzkého kanálu a plujících v symbióze s místními okounky plujícími v čisté a průzračné vodě. Cestou jsme také viděli spousty dravců, a také jeden trs levandulí, který v celé té ploché, zalesněné krajině křičel svojí barvou do dálky. Cestou lze navštívit vesničky Schwarzenhof a Speck (ve Specku je nádherná chaloupka, vypadající jak z hobitína na Novém Zélandu,) a také lze po trase navštívit každou pozorovatelnu s výhledy na jezera Specker See, Hofsee a Priesterbäker See. Noc jsme přečkali na parkovišti v Boeku, kde byl naprostý klid.

NP Muritz_2
Bolter Kanal na nafukovačce

Druhý den ráno následoval přesun blíže k Mirow, na vyhlídnuté parkoviště u campu, kde jsme se nakonec druhý den ráno sprchovali a v plánu bylo sjet Bolter kanál. Místní recepční nám poradil, at si necháme u něj koloběžky a autem se dopravíme zpět ke kanálu, jelikož autobusy tam moc nejezdí a taxi je předražené. A až přijedeme na kajacích zpět do campu, kde se půjčovali i kánoe, tak se na koloběžkách dopravíme zpět k našemu autu.

NP Muritz_3

Bolter Kanal – jedete krásným kanálem plným leknínů přes jezera Caarpsee, Woterfitzsee, Leppinsee, Mössel, Grosser Kotzower See, Kleiner Kotzower See, Granzower Möschen, Mirower See. Celkem je to cca 13 km krásnou přírodou. Dojezdový cíl byl kvůli koloběžkám v campu Wasserwanderstation Mirow. Odtud byla cesta zpět k začátku Bolter Kanalu, kde jsme nechali stát naše auto, dlouhá asi 15 km.

NP Muritz_4

Odpočinkový den v Mirow

V pátek ráno silně pršelo, a tak se nikam nespěchalo. V campu Wasserwanderstation Mirow konečně dopadlo sprchování a následoval piknik s návštěvou zámku Mirow a následným přejezdem do Wesenbergu. Ve Wesenbergu toho popravdě moc k vidění není, ale je to prima výchozí bod, pokud chcete splout Havel Kanal. No a jelikož my jsme měli nafukovací kajaky, tak jsme se rozhodli pro variantu nechat auto právě ve Wesenbergu a k začátku kanálu se dopravit vlakem.

NP Muritz_5

Silově náročný Havel Kanal

Havel Kanal - pokud ho budete chtít sjet za den od jezera Käbelicksee k jezeru Woblitzsee ve Wesenbergu, připravte si svaly na rukou a doufejte v pěkné počasí, především s větrem v zádech a nebo bezvětří, aby nebyly na těch větších jezerech vlny, které vás ještě více zpomalí. Je také pravdou, že jet tyhle stojaté vody na kajaku nafukovacím anebo plastovém a užším je veliký rozdíl v rychlosti a lehkosti ujetých km. Ale zase na druhou stranu si ten nafukovací přepravíte v klidu vlakem a nic neřešíte a hlavně si nepůjčujete loď za 5 euro/hod nebo 35 euro/den. Pokud byste chtěli jet stejnou trasu jako my, tak z nádraží ve Wesenbergu odjíždí první vlak v 9.31h do Neustrelitzu, kde se přestoupí na vlak směr Rostock a vystoupí se hned na první zastávce s názvem Kratzeburg.

NP Muritz_6
Naše 100 l bágly s kajakem uvnitř budily patřičnou pozornost a ta vygradovala, když jsme šli pěšky z Kratzeburgu už směrem k jezeru. Zastavil vedle nás golf s mladým párem a klučina se nás ptal, jestli nepotřebujeme s něčím pomoci. Když jsme mu vysvětlili, že je vše v poho, tak se nás ptal jestli si v těch báglech neseme svoje lodě, když držíme v ruce pádla. Po našem přikývnutí, se jen pousmál a řekl "Crazy" - (šílené). Tomu jsme se celou cestu k jezeru smáli. Večer už nám ale do smíchu moc nebylo, když jsme si po 9 hodinách plavby sedli do sedaček v dodávce a cítili jsme, jak nám hoří svaly v rukou od věčného pádlování. Ale, dali jsme to, bylo to sice šílený, ale i skvělý!

NP Muritz_7

Havel kanal spojuje jezera Käbelicksee, Granziner See, Schulzensee, Pagelsee, Zotzensee, Jäthensee (z tohoto jezera lze odbočit na jezero Jamelsee, kde je i kemp) anebo pokračovat k Görtowsee, Zierzsee, Useriner See, Grosser Labussee a na naší trase jsme končili jezerem Woblitzsee. Cca 30 km pádlování a neskutečného zápolení s protivětrem na posledních třech velkých jezerech, z nichž dvě se museli projet celá po jejich délce. Jinak na třech místech je zábava v tom, že kanál jezera nepropojuje a vy musíte loďky naložit na vagónek a dotlačit je k dalšímu pokračování.

NP Muritz_8

Z našeho putování po Müritz – Nationalpark to byla poslední jízda a pak následoval přesun směr Drážďany a přes Liberec domů.

Ještě jedna důležitá věc: jedná se o jezerní  oblast a tak se připravte na hejna komárů.

NP Muritz_9
GPS souřadnice noclehů a možnosti hygieny

1/ první noc - parkoviště Boek [53.3932875N, 12.7912853E]

2/ druhá noc - za tímto pomníkem je veliký plac označený velkým P ( Gedenkstätte Retzow) - [53.3156778N, 12.7617697E]

3/ sprcha (za 1 euro na recepci dostanete žeton a bude vám téct voda 5 minut) - [53.2886628N, 12.7958664E]

4/ třetí noc - parkoviště ve Wesenbergu s cedulí přímo pro obytňáky, negativum je cesta kolem něj, pozitivum je záchod naproti přes cestu na benzince za 20 centů - [53.2799908N, 12.9671500E]

5/ čtvrtá noc - opět ve Wesenbergu, kam jsme dojeli kanálem Havel a abychom nebudili přílišnou pozornost, parkovali jsme zde u zahradnictví [53.2786906N, 12.9725442E]

6/ pokud chcete navštívit zámek v Mirow a neplatit parkovné a nevadí Vám procházka, tak my jsme parkovali zde: [53.2736178N, 12.8236214E]

7/ pokud chcete opravdu romantickou snídani s výhledem na jezero tak sem: [53.2839383N, 12.9453897E]

NP Muritz_10

Autor článku a fotografií - Ivo Jelínek -  další jeho cesty můžete sledovat na blogu Vilikuv svět nebo FB.

Zaujala Vás popisovaná destinace, chtěli byste se dozvědět víc a získat podrobnější informace týkající se Německa? V e-shopu najdete tištěného průvodce Lonely Planet Best of Germany.
LP Best of Germany
Byli jste na výletě, dobrodružné cestě nebo třeba na stáži a rádi byste o tom řekli světu? Sdílejte své zážitky z cest s dalšími cestovateli přímo zde na
webu anebo na Facebooku Lonely Planet Česká republika.

Booking.com
Napsal: Ivo Jelínek

Předchozí článek

Magická poušť Erg Chebbi

Další článek

Podzim v New Yorku

Související články

Články

Galicie - poznejte křižovatku španělské a keltské kultury

Galicie sice není samostatná země, ale severozápadní kout Španělska, oddělený od zbytku země jak geograficky, tak kulturně, nemá s typickým španělským obrázkem společného téměř nic. Hlavní sídlo autonomního společenství, Santiago de Compostela, je světoznámé: okouzlující město, jehož vznosná románská katedrála je hlavním cílem poutníků zdolávajících Camino de Santiago. Ponoříte-li se hlouběji, objevíte kraj, v němž se nevídaným způsobem spájí moderní Španělsko s keltskými kořeny,…

Krajina rumunských Čechů - Banát

Vysoká tráva, luční kobylky, zvonky krav, které se pasou nedaleko, hlas kukačky. Mouchy, osičky, mravenci, komáři. Tohle nejde! Zvedám se a mířím k seníku, ve kterém jsme si postavili stan. Rychle rozepínám zip a hbitě vklouznu dovnitř. A najednou? Klid, žádný rušivý hmyz a jiná havěť na kůži. Romantika banátské krajiny dostává úplný jiný rozměr a já si ji teď mohu vychutnat naplno s vůní sena okolo. Přemítám v hlavě o svých hrdinech z knih a jejich autorech, kteří brali přírodu jako zdroj inspirace, energie, smíru. Zažívám chvíli, která se mi právě vrývá pod kůži a já cítím její hrot. Stopem do Rumunska Na začátku byl naprosto spontánní nápad. Kamarád, se kterým jsem procestoval Holandsko a Švýcarsko a vystoupal na pár horských vrcholů, mi napsal, že by rád navštívil oblast v Rumunsku, kde jsou české vesnice a jejich obyvatelé mluví mým rodným jazykem. „Jedná se o Banát a jel bych…

Články

Astana – hlavní město Kazachstánu

Dovedete si představit velké město uprostřed široširé pouště? Absurdní supermoderní město, jaké v Evropě nenajdeme? Navštivme kazašské hlavní město Astanu. Vyrostlo za zhruba dvacet let a udivuje své návštěvníky architektonickým rozmachem. Město rychlokvaška. Zkusme se oprostit od úvah, zda země bohatá na ropu neměla své bohatství užít jinak a investovat spíš do rozvoje průmyslu, infrastruktury a sociálního systému. Nemysleme na to, že město vzniklo – s trochou nadsázky - pro potěšení jednoho člověka. Pokud to dokážeme, pak určitě stojí za to Astanu vidět. Strávila jsem zde s kamarádkou při návštěvě Kazachstánu osmačtyřicet hodin a bylo na co koukat. Moderní architektura, typické prvky architektury sovětské a asijská ornamentalistika – to vše tvoří Astanu Trocha historie, bez které člověk netuší proč Před dvěma sty lety se po zdejší stepi proháněli pastevci koní. Klimatické podmínky na jaře a na podzim obdobné jako u nás. V létě však zde může…

TOP video výběr Best in Europe 2017

Evropa nabízí velké množství cestovatelských zážitků, a tak může být rozhodování, kam se vypravit, skutečně náročné. Připravili jsme pro vás seznam nejlepších míst, kam byste se v roce 2017 měli určitě vypravit...