Co umí jedině Švýcarsko aneb proč lyžovat právě tam? - II. část

Země uprostřed Alp si sveřepě drží pověst drahého a luxusního klenotu. Její top střediska ovšem mají natolik unikátní genius loci, že by je měl – aspoň jednou za život – navštívit každý, kdo chce nahlédnout do lyžařského nebe.

Švýcarsko lyže

Horské inženýrství, vlaky, lanovky, horské stavby

A další fenomén, který jinde nenajdete – hory historicky vybízely lidstvo k tomu, aby je civilizovalo, činilo dostupnějšími a bližšími. S průmyslovou revolucí do nich vtrhlo stavební inženýrství, aby skrz ně vybudovalo cesty, silnice, železnice a lanovky. Ve Švýcarsku je na 130 veřejných visutých kabinových lanovek, a to zdaleka nejen lyžařských, často prostě určených pro dopravu obyvatel výše položených vsí. Pro porovnání, u nás máme tři – na Ještěd, u Macochy a v Ústí nad Labem. Horské stavby jako viadukty, tunely a mosty stočené do spirály nebo ambiciózní horské železnice fascinují dodnes a staly se samy o sobě turistickými cíli. Lyžařům to dává unikátní možnost lyžovat v sousedství kolejí a vlak využívat místo lanovky na tentýž skipas. Z tohoto ohledu je proslulá zejména oblast Jungfrau, kterou se proplétá železnice zleva i zprava a ve finále šplhá na nejvýše položené nádraží v Evropě, Jungfraujoch (3 454 m). Vlaky ale obohacují mnoho dalších horských míst – Davos, Zermatt, Svatý Mořic, Villars.

Švýcarsko lyže_1

Dopravní systém, Glacier Express, Bernina Express

Železniční síť je ve Švýcarsku hustá a funguje dokonale. Učinila celou zemi dopravně kompaktní. Švýcaři často bez nadsázky opravdu nepotřebují auta. Však si to představte: nasněží, tak třeba v Curychu nasednu ráno v 6 na vlak – v němž pohodlně posnídám – a za tři hodiny projedu celým Švýcarskem až do Zermattu. V Davosu nebo v Engelbergu jsem za dvě hodiny. Ale jsou i střediska bližší, spádová, kam dorazíte obvykle do hodiny, ať bydlíte, kde bydlíte. To se to potom lyžuje. Není divu, že Švýcaři jsou jednou z nejlyžařštějších kultur světa. Ale zpět k dopravnímu systému. Jeho kvalita společně s atraktivitou krajiny vygenerovaly nový specifický druh turistiky: vlakovou. Z celého světa se sjíždí lidé do Zermattu nejen proto, aby tam lyžovali nebo si vyfotili Matterhorn, ale aby následně absolvovali sedmihodinovou cestu Ledovcovým expresem, nejpomalejším rychlíkem světa, který překonává horskou divočinu a ze svých panoramatických oken tak nabízí jedinečné divadlo. Podobný zážitek poskytne i Bernina Express, červený vláčkem společnosti Rhétské dráhy přes průsmyk Bernina nebo Albula, po železnici tak významné, že je zanesena v seznamu světového dědictví UNESCO.

Švýcarsko lyže_2

Několik top tipů na švýcarská střediska

Adelboden
Tradiční horská vesnička Adelboden leží na úpatí rozsáhlého areálu prostírajícího se na dvoutisícových oblých hřebenech, jimž kulisu tvoří třítisícové skalnaté vrcholky Bernských Alp. Sjezdovky potěší „střední třídu“ i milovníka safari, některá zákoutí pak i náročnějšího jezdce či méně dobrodružného freeridera. Více na Adelboden.

Švýcarsko lyže_3

Engadin Svatý Mořic
Svatý Mořic s celým Engadinem je unikátní svou vysokohorskou polohou, umocněnou specifickým klimatem na rozhraní alpského severu a jihu. Podobně jako jiná prominentní centra není ani Svatý Mořic zapovězen běžným smrtelníkům, mimo pitoreskní centrum najdete i ubytování ve střední či nižší cenové kategorii. Je jedním z největších lyžařských regionů s nadprůměrnou sněhovou jistotou v rozumné dojezdové vzdálenosti z Česka. Více na Engadin Svatý Mořic.
Švýcarsko lyže_4

Jungfrau
V kouzelné horské krajině střežené charismatickou trojicí Eiger, Mönch a Jungfrau se sešlo snad vše, co je pro Švýcarsko typické – malebné vesničky bez autoprovozu Wengen a Mürren, všudypřítomná železnice, i turistické atrakce jako Jungfraujoch. Lyžařský terén je rozsáhlý až roztahaný – největší koncentrace přehledných, středně těžkých tratí je mezi Männlichenem a sedlem Kleine Scheidegg, samostatně stojící Schilthorn má členitější terén i s možnostmi freeridu. Více na Jungfrau.

Švýcarsko lyže_10

Davos Klosters
Městské, ale turisticky živé letovisko s plochými střechami domů je obklopeno ohromně rozsáhlými a pestrými svahy s celkem pěti areály. Těm dominuje kompaktní a carvingově vyzývavý Jakobshorn a protilehlý, rozložitější Parsenn, z něhož pomalu stékají dlouhé, mírné tratě až do Klosters a přilehlých vesniček, odkud se zpět jezdí vlakem. Oblast je ne zcela objeveným rájem freeridingu. Více na Davos Klosters.

Švýcarsko lyže_5

Samnaun
Tvoří ho pět roztroušených horských osad se statutem bezcelní zóny, nad nimiž se rozpřahá obří lyžařský areál Silvretta Arena, společný s rakouským top střediskem Ischglem. Terény s více než 200 km sjezdovek jsou rozsáhlé, ale velmi kompaktně propojené expresními a pohodlnými lanovkami, navíc leží nad sněhově spolehlivou hranicí 2 000 m n. m. Více na Samnaun.

Švýcarsko lyže_6
Engelberg
Malé horské městečko nedaleko Lucernu ve slepém údolí pod třítisícovým Titlisem přitahovalo svým geniem loci pozornost odnepaměti – ve 12. století zde byl díky zjevení založen klášter – a brzy jej objevili i lyžaři. Sjezdovky nevynikají rozsahem, ale převýšením, které z ledovce až do města činí unikátních 2 000 m. Kuriozitou je otáčivá lanovka Titlis Rotair na nejvyšší vrchol. Více na Engelberg.

Švýcarsko lyže_7

Zermatt
Zermatt je Mekkou lyžařských středisek a každý lyžař by ho měl alespoň jednou za život spatřit. Ikona Švýcarska je usazena v až kýčovitě úchvatném horském panoramatu, jímž se rozbíhají výpravně dlouhé sjezdovky. Více na Zermatt.

Švýcarsko lyže_8

A nezapomeňte na vlak!

Na trati Rhétské dráhy, která je zapsána na seznamu UNESCO, překoná vlak 1 000 výškových metrů na 122 km, projede skrze 55 tunelů a přes 196 mostů, proplete se údolím Albula a kolem impozantních horských masivů vystoupá do nadmořské výšky 2 253 m n. m. v průsmyku Bernina, aby poté dojel až do italského Poschiava.

Pokud lyžujete ve Svatém Mořici, kde skipas platí i na vlak, můžete se vydat jenom s ním na docela slušný výlet. Areál Diavolezza leží takřka v průsmyku Bernina, jen výlet tam vlakem znamená nějakých 40 minut vlakového zážitku. Kupodivu ale platnost skipasu na stanici Diavolezza nekončí a pokračuje přes Berninský průsmyk až do stanice Alp Grüm, kde je vyhlídka na slavnou železnici a restaurace. Legendárním červeným vláčkem – Bernina Expressem Rhétské dráhy – tak můžete jet ze Svatého Mořice asi hodinu jedním směrem a po občerstvení se vydat zase zpět.

Švýcarsko lyže_9

Zaujala Vás popisovaná destinace, chtěli byste se dozvědět víc a získat podrobnější informace týkající se Švýcarska? V e-shopu najdete tištěného průvodce Lonely Planet Švýcarsko a další podrobnější informace k lyžování ve Švýcarsku na snow.cz/svycarsko.

LP Švýcarsko

Byli jste na výletě, dobrodružné cestě či třeba stáži a rádi byste o tom řekli světu? Sdílejte své zážitky z cest s dalšími cestovateli přímo zde na webu anebo na Facebooku Lonely Planet Česká republika.

Napsal: Petr Socha, Radek Holub & snow.cz

Předchozí článek

Jezerní safari v Keni II. část - Boghoria a Baringo

Další článek

TOP 10 nejzajímavějších měst pro rok 2017

Související články

Články

Co umí jedině Švýcarsko aneb proč lyžovat právě tam? - I. část

Jako všude, i kolem lyžování panuje mnoho mýtů a městských – či v našem případě spíš horských – legend. Nic není černobílé a závěry se často paušalizují a nepatřičně přenášejí. V případě Švýcarska třeba ceny – věděli jste, že jednu z vůbec nejlevnějších dovolených pro rodiny nabízí právě švýcarský Savognin? Smyslem tohoto článku ale rozhodně nemá být obhajoba cen ve Švýcarsku. Ta zmínka o výhodné nabídce jen ukazuje, že věc je malinko složitější a že nic nelze donekonečna zobecňovat. Švýcarsko není levné. Může za to poměr měnového kurzu franku a eura, potažmo české koruny, ale i třeba úroveň...

Články

Nejhorší cestovatelské rady na světě

Poučte se z chyb druhých prostudováním našeho výběru deseti klasických i novodobých příkladů opravdu špatných cestovatelských rad. „Neutrácejte peníze za balenou vodu! Piju vodu z kohoutku a je mi dobře,“ chlubil se jeden z hotelových hostů v Káthmandú. Viděli jsme ho znova až po třech dnech a vypadal, že je tak o 3 kila lehčí. „Před příjezdem na místo si nikdy nerezervuju pokoj. Je lepší nejdříve zajít do všech hostelů, pak...

Články

Letos na cestách nejen anglicky aneb Lonely Planet slovníky

„Umím skvěle italsky, vloni jsme byli v Římě, poslouchej: Ciao, mortadella, centro, Barcelona, mozzarella!“ „Hm, fakt super. Máš talent.“Tak takhle ne. Cizí jazyky jsou nedílnou součástí cestování, i když se někdy tváříme, že s angličtinou dobudeme svět. Nedobudeme. A to ještě anglicky většinou neumíme tak, jak bychom si přáli. Ruce nohy nás zachrání na ulici v Provence, v Keni, na Bali i na Slovensku...

Články

Se svařákem v ruce v rozsvíceném městě: vánoční trhy

Na tomhle období něco je. Ačkoli si to mnohdy nepřipouštíme a říkáme, že Vánoce jsou hlavně pro děti, a nadáváme na čím dál dřívější vyhrávání koled v supermarketech, předvánoční čas prostě má něco do sebe. Minimálně si dáte svařák. Pravděpodobně si ho půjdete dát s někým blízkým. Ještě pravděpodobněji se vám to setkání nad svařákem bude líbit. A tak to přesně je. Advent a Vánoce prostě mají něco do sebe, ať je nazýváte ryze komerčním svátkem, či je trávíte ve znamení vašeho životního hereckého výkonu...